Tekniseen tukkukauppaan erikoistunut Beijer Oy on Kolibrien pitkäaikaisimpia asiakkaita.
”Olemme luottaneet Kolibrien toimintaan ja olleet yrityksen asiakkaita siitä lähtien, kun Kolibrit (ent. VM IT) perustettiin vuonna 2013”, kertoo Beijer Oy:n talouspäällikkö Juha Paakkonen.
Beijerin asiakkaat ovat pääosin teräs- ja valimoteollisuudessa. Lisäksi Beijer on keskittynyt liiketoiminnassaan kivenmurskaukseen. Työntekijöitä on 12, joista suurin osa työskentelee Vantaalla. Osa henkilökunnasta työskentelee maakunnista käsin.
Paakkonen sanoo, että Beijerin kokoiseen yritykseen omaa IT-henkilöä ei ole kannattanut palkata.
Kolibrit huolehtii Beijerin sisäisestä verkosta, työasemista, palvelimista, tietoturvasta sekä varmuuskopioinneista ulkoisiin pilvipalveluihin.
Järjestelmän luotettavuus on Beijerissä hyvin kriittinen, koska taloushallinnon, materiaalihallinnon tai muiden myynnin tukifunktioiden toimimattomuus johtaisi välittömästi kaupankäynnin pysähtymiseen.
”Toimitukset asiakkaille ovat monesti kiireellisiä. Koska tavarat pitää välillä saada lähtemään asiakkaalle muutaman tunnin varoajalla, kyse on myös meidän uskottavuudestamme luotettavana toimittajana”, Paakkonen toteaa.
Toimiston ulkopuolelta työskentelevien pitää myös pystyä pääsemään sisäverkkoon VPN-yhteyksien kautta.
Samoin sähköpostien virheetön kulku on tärkeää, sillä sähköpostia tulee paljon.
Tietoturva-asiat ovat luonnollisesti tärkeitä, ja ne on ulkoistettu kokonaan Kolibreille. ”IT-firma tietää parhaiten, miten ne on järkevä hoitaa”, Paakkonen sanoo.
Aika ajoin Kolibrit uusii palvelimet. Samoin se uusii työasemat muutaman vuoden välein sekä tekee niihin esiasennukset. Tarvittaessa Kolibrien kanssa istutaan alas ja pohditaan, millaiset toimenpiteet ovat ajankohtaisia.
”Heillä voi olla ehdotuksia, mitä kannattaa tehdä. Esimerkiksi joihinkin riskeihin voi olla hyvä reagoida. Yhteistyömme on sujunut erittäin hyvin − olen tosi tyytyväinen.”
Paakkonen pitää tärkeänä sitä, että Kolibrien puhelintuki toimii ja että siellä on aina joku tavoitettavissa. Hän ei muista yhtään tilannetta, jolloin ketään ei olisi tavoitettu. Jos puheluun ei jostakin syystä vastata, Kolibrit soittaa pian takaisin.
”Palvelunlaatu on ollut todella hyvä. Olemme aina saaneet avun. Isommissa taloissa voi tulla eteen tavoitettavuusongelmia. Joidenkin yritysten tukeen ei voi soittaa ollenkaan, vaan asia pitää laittaa sähköpostilla. Kolibrien kanssa asiat saadaan puhelimessa kuntoon nopeasti.”
Yhtenä tärkeänä asiana Paakkonen pitää Kolibrien selkeää hinnoittelua. Kuukausittain menee tietty työasemakohtainen maksu, jota vastaan Beijer saa tarvitsemaansa palvelua.
”Siinä yhdistyy kaksi hyvää puolta. Mitä nopeammin Kolibrit pystyy ratkomaan ongelmia, sitä enemmän heille jää aikaa muihin töihin. Toinen puoli on, että me saamme avun nopeasti.”
Tuntipohjainen veloitus ei olisi Paakkosen mielestä tätä päivää. Pahimmillaan voisi käydä niin, että IT-firma tekisi töitä muutaman tunnin ja lähettäisi laskun kuluneesta ajasta, vaikka ongelma ei olisikaan ratkennut.
”Kuukausiveloituksella kustannukset ovat ennakoitavissa. Tämä palvelukonsepti on ollut alusta lähtien käytössä, ja olemme todenneet sen hyväksi."
Anna asiakkaidemme kertoa! Mikä oli haaste, miten sen ratkaisimme ja mitkä olivat hyödyt?